تیتر امروز

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است
از چشم جهان (۱۴۷)

پیروزی مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، به جنبش اعتراضی دانشجویان گره خورده است

اعتراضات دانشجویی در مخالفت با حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه، مانند آتشی خودسوز در این کشور شعله‌ور شده است؛ آنچه می خوانید ترجمه اختصاصی دیدارنیوز از مطلب مدیر موسسه اعراب آمریکایی است.
مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند
رئیس اندیشکده آینده‌اندیشی سیمرغ در گفت‌وگو با دیدارنیوز

مطهرنیا: محاصره اقتصادی ایران در زمان اوباما و هیلاری کلینتون آغاز شد/ اسرائیل و آمریکا به ضد واقعه ۷ اکتبر نیاز داشتند

گفت‌وگوی مهدی مطهرنیا با سرویس بین‌الملل دیدارنیوز حول محور جنگ ایران و اسرائیل و نقش و نقشه آمریکا را ببینید و بخوانید
بررسی ابعاد تفاهم نامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با شرکت سولار در "دیدارنیوز"؛

  ۱۶ هزار نیرو برای کار در ۱۵ هزار پروژه برق خورشیدی آموزش می‌بینند

News Image Lead

در رابطه با تولید برق خورشیدی و آموزش و تربیت نیروی متخصص، توافقنامه‌ای بین سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و شرکت دانش بنیان مدیریت پروژه نیروگاه­‌های سولار به امضا رسید که بر اساس آن، مقرر شد پروژ‌ه‌های بزرگی برای تولید برق خورشیدی، احداث و راه اندازی شود و آموزش و اشتغال تعداد زیادی نیروی انسانی برای استفاده در پروژه‌های ذکر شده نیز انجام گردد.

کد خبر: ۲۴۸۵۰
۱۴:۱۹ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸

دیدارنیوزـ اسفندیار عبدالهی: جایگاه بخش خصوصی در تولید، همیشه از مباحث مهم مدنظر نظریه پردازان حوزه اقتصاد بوده است که در عرض  خصوصی سازی و کوچک شدن دولت مطرح می شود. در ایران، دولت را مسئول همه اقدامات تلقی می کنند، از آب و برق و گاز گرفته تا آهن و چوب و صادرات و واردات و هرآنچه به زندگی مردم مربوط است. رویکردی که نه تنها در ایران که در هیچ نقطه‌ای از دنیا جواب نداده است. حتی در چین با سیستم کمونیستی و تک حزبی نیز یکی از دلایل موفقیت اقتصادی، در حوزه مناطق آزاد تجاری بوده است که بخش خصوصی فعال است و ارتباط آزاد اقتصادی و تجاری حاکم است.
 
در ایران نیز سال هاست که در خصوص اعتماد به بخش خصوصی صحبت می‌شود و حتی بسیاری از مسئولان، دست به دامان اصل ۴۴ قانون اساسی هم شدند اما کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی تحویل افراد، نهاد‌ها و اسامی معروفی شدند که دستشان در جیب خزانه بود و پول خرید سهام را از دولت می‌گرفتند و به دولت می‌دادند و هرگز موفق نبودند زیرا اراده‌ای برای اقدامات اصولی و صحیح نبود بلکه پوششی در لوای خصوصی سازی بود.


اما اتفاقات خوبی هم در کشور افتاده و در حال افتادن است، اتفاقاتی از جنس دانش و شراکت دانش و کار. پارک‌های علم و فناوری به مرور محصولاتی داده است که ما به عنوان شرکت‌های دانش بنیان می‌شناسیم. این شرکت‌ها با توجه به جنس نگاهشان به کالا که ریشه فنی، علمی، استاندارد محور، رقابت و در عین حال شناخت بازار دارد می‌توانند موفق باشند و به مرور بار سنگین مسئولیت دولت در کار‌های بزرگ را به دوش بکشند.


برق از جمله کالا‌های مهم و استراتژیک است که در ایران توسط دولت تولید می‌شود و اصلی‌ترین منبع تولید نیز از طریق آب است. تولید برق از راه هایی چون دیزل، باد، هسته‌ای و خورشیدی نیز وجود دارد ولی درصد گسترش آن‌ها بسیار ناچیز است. در سال‌های اخیر، تولید برق خورشیدی مورد توجه همه کشور‌ها قرار گرفته است و حتی گفته شد برخی مسئولان کشور نیز برای نصب، راه اندازی و تولید برق خورشیدی با کشور‌هایی از اروپا از جمله انگلیس توافقاتی کرده اند.


طی روزهای اخیر و در رابطه با تولید برق خورشیدی و آموزش و تربیت نیروی متخصص، توافقنامه‌ای بین سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و یک شرکت دانش بنیان با نام مدیریت پروژه نیروگاه­های سولار به امضا رسید که با توجه به برنامه‌های ارائه شده قرار  است پروژ‌ه های متعدد و بزرگی برای تولید برق خورشیدی احداث و راه اندازی شود و آموزش و اشتغال تعداد زیادی نیروی انسانی برای استفاده در پروژه‌های ذکر شده نیز انجام گردد که در صورت موفقیت می‌تواند نمونه خوبی از همکاری دولت و بخش خصوصی باشد.

 

  ۱۶ هزار نیرو برای کار در ۱۵ هزار پروژه برق خورشیدی آموزش می‌بینند


خبرنگار دیدارنیوز با حضور در سالن کنفرانس شرکت سولار که  محل امضای تفاهم نامه بود از کامران دور اندیش، مدیر عامل شرکت «مدیریت پروژه نیروگاه‌های سولار (The Solar Power Project Management)» سوالی مطرح کرد مبنی بر اینکه نیرو‌هایی که قرار است آموزش داده شوند در چه حوزه‌ها و مناطقی به کار گرفته می‌شوند، دوراندیش در پاسخ گفت: وقتی ما صحبت از ۱۵ هزار پروژه و ۲۵۰ مگابایت مزرعه خورشیدی می‌کنیم، به این مفهوم است که تمام استان‌های ایران به جز گیلان (که امکان و ظرفیت کمتری برای فناوری حوزه فعالیت شرکت سولار دارد) و حدود ۷۴۳ شهر ایران از شمول طرح‌های پروژه نیروگاهی این شرکت است. برای این تعداد شهر و استان، آمادگی نصب و راه اندازی پنل و نیروگاه خورشیدی وجود دارد، از طرفی با وزارت جهاد کشاورزی، قرارداد تولید برق به صورت خورشیدی برای ۱۲۴ هزار چاه آب را منعقد کرده ایم. پاسگاه‌های نیروی انتظامی نیز در دستور کار این شرکت قرار دارند که به زودی، قراردادی منعقد و پروژه برق خورشیدی آن استارت می‌خورد لذا گسترش و به کارگیری نیرو‌های آموزش دیده، مختص شهر و استان خاصی نیست و با توجه به نیاز هر پروژه مشغول به کار می‌شوند. در فراخوانی که دادیم ۳۵۰ نفر اعلام آمادگی کردند که در حوزه سولار با ما کار کنند. ما اعلام کردیم در بُعد آموزش ۱۶ هزار نیرو نیاز داریم که حداقل بتوانیم در ابتدای کار ۳ هزار نفر را به کار بگیریم. در ۱۵ هزار پروژه نیاز زیادی به نیروی آموزش دیده داریم ولی فعلا در حد سه هزار نفر است.

 

وی اظهار کرد: مهارت آموزی با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای انجام می‌شود اما اجرای صفر تا صد پروژه‌های سولار توسط خود ما انجام می‌گردد و البته از تولیدات داخل برای نیاز‌های جانبی استفاده خواهیم کرد. اکنون نیاز کشور به نیروی متخصص در حوزه­ سولار ۱۶ هزار نفر است که با عقد این تفاهم­نامه در امسال ۳۰۰۰ نفر از این افراد در پروژه‌های مختلف مشغول خواهند شد و باقی نیرو‌های تربیت شده برای ۱۰۰ هزار پروژه­ پیش بینی شده و مورد نیاز کشور در سال­های آتی به کار گرفته خواهند شد. استاندارد این نوع آموزش‌ها در سازمان فنی و حرفه‌ای وجود دارد چراکه همه آموزش‌ها دارای سرفصل و استاندارد‌های خاص خود هستند که بر اساس آن، مدارک صادر می‌شود. در واقع برای همه آموزش‌ها، استاندارد‌های کلی وجود دارد که در حال اجراست.  

 

همچنین در این نشست، معاون آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: هدایت، حمایت و راهبری کلان در دست دولت است اما حضور موثر و مفیدِ بخش­ خصوصی در کنار بخش دولتی در کشور‌های پیشرفته­ اروپایی به عنوان مکمل در بخش آموزشی و مهارتی است و ما در این حوزه، تازه کار هستیم. همین طور در بحث نیازسنجی، با توجه به نیاز دولت به کمک بخش خصوصی در ارائه­ اطلاعات و بیان نیاز‌های حرفه ­ای کشور در حوزه ­های تخصصی، این نوع از تعاملات ادامه می‌یابد.


وی در ادامه به ظرفیت دولت در همکاری و حمایت در حوزه­ آموزش در خصوص اجرای بخش ­های عملی و کارگاهی اشاره کرد و میزان نزدیک به ۷۰۰ مرکز و ۵۰۰۰ کارگاه فنی و حرفه ­ای در کشور را در این راستا دانست.


علیرضا حاتم زاده با بیان این جمله که «از تنها چیز‌هایی که قابل تحریم نیست، می ­توان به مهارت اشاره کرد»، افزود: آموزش دوگانه، صرفا تئوریک نیست، بلکه به صورت کارگاهی و عملی از رویکرد‌های دولت در بحث حمایت‌های آموزشی و همکاری با بخش خصوصی است. همانطور که در بررسی از دیگر کشور‌های اروپایی به دست آمده، حضور موثر بخش خصوصی به عنوان مکمل در بخش آموزشی و به صورت بنگاه‌های اقتصادی باعث شده تا دولت نقش استانداردسازی خود را با حمایت و تبیین چارچوب­ های اصلی پیش ببرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
mpns
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
0
2
با سلام
لطفا این دروغ ها رو وردارین از روی سایتتون. شرکت ورشکسته و کلاهبرداریه و چند سال پول کارمنداشو نداده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
بله دقیقا. آقای دوراندیش و خانمش رو کلا گرفتن و زندان تشریف دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
0
1
این آقا که کلاهبرداره الانم تو زندان. متاسفم از تبلیغات نهانی که برای مافیا می کنید!!!
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی